Uitsnede vrouw met Smartphone in de hand
  • Door Thijs Link
  • Geplaatst op donderdag 28 januari 2016

Mobielvriendelijke websites

80% van de Nederlanders bezit een Smartphone. Niet zo gek dus dat het bezoek van websites via een mobiele telefoon elk jaar stijgt. Hoe jouw website er op een Smartphone of tablet uitziet wordt daardoor steeds belangrijker. Niet in de laatste plaats omdat ook zoekmachines als Google een mobielvriendelijke site beter beoordelen. Hoe mobielvriendelijk is jouw website?

Wat maakt een website mobielvriendelijk?

Of een website mobielvriendelijk is, hangt af van een aantal factoren. Zo hoeft een bezoeker op een mobielvriendelijke website niet horizontaal te scrollen en is de tekst prima leesbaar zonder in te hoeven zoomen. Om je website mobielvriendelijk te maken heb je twee opties: maak je website responsive/ adaptive of creëer een apart mobiel kanaal.

Responsive & adaptive design

Bij een responsive design wordt gebruik gemaakt van een ontwerp dat zich automatisch aanpast aan de grootte van het beeldscherm van de website gebruiker. Zo wordt de website automatisch geschaald. Kies je ervoor om onderdelen van je site  anders weer te geven of weg te laten? Dan spreken we van een adaptive design.

Enkele voorbeelden van websites met een responsive/adaptive design: Gemeente RucphenBravis Ziekenhuis.

Mobiel kanaal

Een apart mobiel kanaal komt minder vaak voor, maar is nog steeds een optie. Als je mobiele bezoekers specifieke content wil bieden bijvoorbeeld. Bij een mobiel kanaal wordt een extra kanaal ingericht binnen het CMS met een eigen vormgeving, die standaard geschikt is voor mobiel gebruik. Op deze manier kan de huidige website content in een mobiele vormgeving worden getoond, maar kan ook speciaal voor het mobiele kanaal geschreven content worden gepubliceerd. Jij bepaald daarna op welke type apparaten het mobiele kanaal wordt weergegeven (bijvoorbeeld Smartphones wel en Tablets niet). De bezoeker van de mobiele website krijgt de vrijheid om met één drukknop toch de desktop versie van de website te bekijken.

De juiste keuze

Afhankelijk van je doelgroep en het doel van jouw website kan de voorkeur voor een responsive design of mobiel kanaal verschillen. Ook kan het wenselijk zijn om naast een responsive website te beschikken over een mobiel kanaal. Wat in jouw situatie de beste oplossing is bespreken we graag. Neem daarvoor vrijblijvend contact met ons op.

Scoren in Google

Per 21 april 2015 heeft Google alle resultaten voor mobiele zoekopdrachten aangepast. De resultaten worden sinds deze datum beïnvloed door de mate van toegankelijkheid van een website voor mobiele apparaten. Of een webpagina door Google als mobielvriendelijk wordt bestempeld, kun je eenvoudig testen met twee online applicaties van Google.

Mobielvriendelijkheid toetsen

Of Google een webpagina kwalificeert als mobielvriendelijk kun je zelf eenvoudig testen met de Mobile Friendly test van Google. Daarnaast kun je gebruik maken de Webmastertools van Google. Onder het kopje Mobiele Bruikbaarheid geeft Google feedback over de mobielvriendelijk van je website met aanbevelingen, of de melding ‘Geen mobiele bruikbaarheidsfouten gedetecteerd’.

Laatste Thema's

Nieuwsbrief

Social Media


Tonen

Annuleren

Sluit