Sfeerbeeld van een wereldkaart met verschillende markers
  • Door Thijs Link
  • Geplaatst op vrijdag 2 november 2018

Interactieve Kaarten: Google Maps & meer

Denk je aan digitale kaarten op je website? Dan denk je aan Google Maps. Dankzij het gemak, de eenvoud en de veelzijdigheid van Google Maps is de kaartfunctionaliteit erg populair geworden. Veel organisaties maken gratis gebruik van Google Maps om interactieve kaarten op hun website te tonen. Maar sinds kort is Google Maps alleen nog te gebruiken in combinatie met een betaalmodel. Hoe lang kan je nog kosteloos gebruik maken van Google Maps? En wat zijn de alternatieven?

Google Maps: wat is er veranderd?

Om de interactieve kaarten van Google Maps op je site te tonen, was het mogelijk om te kiezen uit twee verschillende integratiemethoden: mét en zonder registratie. Door je organisatie en het gebruik van Google Maps te registreren, krijg je een API key. Deze digitale ‘sleutel’ opende extra mogelijkheden voor het gebruik van Google Maps op jouw website.

Sinds kort ondersteunt Google alleen nog Google Maps integraties met een API key. Maak je gebruik van Google Maps zonder API key, dan verschijnt de tekst ‘alleen voor ontwikkeldoeleinden’ over de kaart heen. Ook is het zonder API key niet meer mogelijk een adres op te zoeken.

Vraag je een Google Maps API key aan, dan vraagt Google naar jouw creditcard-gegevens. Google brengt vanaf nu namelijk kosten in rekening voor het gebruik van Maps. De eerste € 200,- krijg je als tegoed cadeau van Google. In feite betaal je dus alleen voor het gebruik van Google Maps als het gebruik van de interactieve kaarten op jouw website boven dit tegoed stijgt.

Google Maps: toekomst

Op dit moment is het mogelijk om kosteloos gebruik te blijven maken van Google Maps op jouw website als het verbruik onder de € 200,- blijft, of als je geen bezwaar hebt tegen de melding ‘alleen voor ontwikkeldoeleinden’ over de kaart heen. Hoe lang het gratis gebruik blijft bestaan is onbekend. Het is mogelijk dat Google het gratis tegoed afbouwt, of laat verdwijnen.

Google Maps en Smartsite CMS

Het Dashboard van ons content managementsysteem (CMS) Smartsite maakt ook gebruik van Google Maps. Deze kaarten worden gebruikt om redacteuren de mogelijkheid te geven heel eenvoudig een locatie te selecteren. Vanaf Smartsite 7.10 bieden we een alternatief aan naast Google Maps en is het mogelijk OpenStreetMap, open sourcesoftware, als kaartfunctionaliteit te kiezen.

Interactieve kaarten op uw website

Voor het (blijven) tonen van interactieve kaarten op uw website zijn er drie opties.

  1. Doorgaan met Google Maps
    Het enige wat nodig is gebruik te (blijven) maken van Google Maps is een API key en een creditcard. Of er kosten zijn verbonden aan het gebruik is afhankelijk van het gebruik. In de statistieken van Google kan je, als je Google Maps gebruikt met een API key, de huidige statistieken erop naslaan.
  2. Google Maps vervangen door statische lijsten
    Interactieve kaarten bieden tal van mogelijkheden. Als het er jou alleen om gaat om kenmerken van specifieke locaties te delen, kun je ervoor kiezen Google Maps te vervangen door een statische kaart of een lijst met tekstuele locaties. Een link kan worden toegevoegd naar Google Maps. Met deze link maakt de bezoeker weliswaar een uitstapje buiten jouw website (naar Google Maps), maar je biedt daar wel de interactieve mogelijkheden van Google Maps.
  3. Google Maps vervangen door en andere kaartaanbieder
    Google Maps is populair, maar is niet de enige kaartaanbieder. Er zijn alternatieven die u ook op uw website kunt inzetten. Een voorbeeld daarvan is OpenStreetMap. Combineer bijvoorbeeld de kaarten van OpenStreetMap met de functionaliteit van Leaflet, een open source javascriptbibliotheek voor interactieve kaarten. Qua functionaliteit en look-and-feel zijn er uiteraard verschillen met Google Maps, maar de mogelijkheden zijn groot en worden steeds verder uitgebreid.

De mogelijkheden en beste optie voor jouw organisatie bespreken we graag!

Neem eens vrijblijvend contact met ons op.

Specialisten

Laatste Thema's

Nieuwsbrief

Social Media


Tonen

Annuleren

Sluit